KSIĄŻKA SMART VEGAN W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH

Czy warto kupić książkę SMART VEGAN? Sprawdź opinie Czytelniczek i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Powoli wyczerpuje się nakład mojej książki SMART VEGAN. Nie planujemy w tym roku dodruku, dlatego dla wszystkich, którzy dotąd zwlekali i zastanawiali się “kupić czy nie kupić?”, przygotowałam wpis, który pomoże Wam podjąć decyzję.

Znajdziecie tu opinie Czytelniczek, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, spis treści, zdjęcia potraw i nawet darmowy fragment do pobrania. Na tej podstawie na pewno same zdecydujecie, czy warto kupić książkę SMART VEGAN.

Tytułem wstępu przypominam najważniejsze kwestie:

  • książka jest w formacie zbliżonym do B5 i jest w twardej oprawie
  • 256 stron
  • podział na 3 części – poradnikową (jak przejść na weganizm?), kulinarną (przepisy) i jadłospis na 5 dni (opracowany przez dietetyczkę)
  • 76 stron porad na temat weganizmu w codziennym życiu
  • 82 przepisy – większość (poza klasykami z bloga) dotąd niepublikowana
  • kategorie przepisów: podstawowe, śniadania, do chleba, przekąski do lunchboxa, obiady, sałatki, słodkości
  • książka kosztuje 59 zł


Opinie Czytelniczek na temat SMART VEGAN

Książka SMART VEGAN – najczęściej zadawane pytania

Czy to dobra pozycja dla początkujących?

Zdecydowanie tak! To książka napisana z myślą o początkujących, dlatego zawiera obszerną część poradnikową (76 stron) oraz proste przepisy i jadłospis.

Dla kogo jest ta książka?

Książka została napisana z myślą o osobach początkujących, które chcą przejść na weganizm, ale powodzeniem będą z niej korzystać także osoby na diecie roślinnej, które szukają nowych smaków lub dań. Polecamy ją także dla osób na diecie wegetariańskiej i tradycyjnej, które chcą ograniczyć produkty pochodzenia zwierzęcego.

Nie umiem i nie lubię gotować – czy przepisy są trudne?

Zdecydowanie nie. Poradzi sobie z nimi nawet początkujący (przepisy są łatwe i WSZYSTKO masz dokładnie opisane krok po kroku). A do tego przygotowanie zdecydowanej większości nie zajmie więcej niż 30 minut, więc nawet jeśli nie lubisz gotować, to z powodzeniem przez to przebrniesz :)

Jem wegetariańsko, czy ta książka mi się przyda?

Tak, jeśli chcesz przejść na weganizm lub chociaż wprowadzić do swojego codziennego jadłospisu więcej roślinnych dań. Dodatkowo w książce znajduje się część poradnikowa, która pomoże Ci np. w szukaniu zamienników.

Jakie składniki są wykorzystywane w przepisach? Kupię je np. w Biedronce?

Przepisy z książki bazują na powszechnie dostępnych produktach i większość z nich kupisz w Biedronce, Lidlu czy… nawet w wiejskim sklepie spożywczym. A np. płatki drożdżowe czy czarną sól znajdziesz w Rossmannie lub Tesco lub zamówisz w Wegańskim Starterze.

Jak drogie są przepisy? Jestem studentką i mam ograniczony budżet.

Nie są drogie! Zdecydowana większość przepisów bazuje na tanich i ogólnodostępnych produktach takich jak warzywa, owoce, kasze i inne produkty zbożowe, mleko roślinne czy tofu. 
  • majonez jaglany – koszt przygotowania: 0,58 zł
  • twarożek słonecznikowy – koszt przygotowania: 3,16zł
  • “makrela” z ciecierzycy – koszt przygotowania: 6,12 zł
  • gofry czekoladowe – koszt przygotowania: 2,69 zł (za 4 szt.)
  • spaghetti bolognese – koszt przygotowania: 5,81 zł (2 porcje)
  • drożdżówki z owocami i słodkim serkiem – koszt przygotowania: 4,91 zł (za 8 bułeczek)

Mam dużo wegańskich książek kucharskich. Czym ta różni się od pozostałych?

Zawiera obszerną część poradnikową, z której dowiesz się, jak przejść na weganizm. Znajdziesz w niej m.in. zamienniki nie-wegańskich produktów, np. jajek lub pomysły na argumenty w dyskusjach z rodziną lub znajomymi. Na końcu książki znajduje się też gotowy wegański jadłospis przygotowany z przepisów z książki, który został opracowany przez dietetyczkę i jest odpowiednio zbilansowany.
A przepisy? Cóż, są proste i z łatwo dostępnych składników, a do tego każdy z nich ma podane kalorie i makro (białka, węglowodany, tłuszcze).

Chcę jedynie ograniczyć mięso, czy ta książka jest dla mnie?

Tak! W części z przepisami znajdziesz wiele przepisów, które przypominają mięsne smaki i z powodzeniem możesz je zastąpić. Z powodzeniem możesz wpleść wegańskie dania do swojego tradycyjnego jadłospisu. Powodzenia!

Chcę tylko ograniczyć nabiał i jajka, czy ta książka jest dla mnie?

Tak! Znajdziesz w niej wiele przepisów na roślinne twarożki i masła, a także porady dotyczące mleka roślinnego oraz zastępników jajek. Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś na przemian jadła wegańskie i wegetariańskie dania :)

Boję się niedoborów. Czy książka pomoże mi zbilansować dietę?

W książce masz konsultowany z dietetykiem rozdział o tym, jak zbilansować dietę roślinną. Ponadto przy każdym przepisie masz podane kalorie ora makro (białko, tłuszcze, węglowodany). Dodatkowo na końcu książki znajdziesz jadłospis na 5 dni z przepisami z książki, który został opracowany przez dietetyczkę i jest odpowiednio zbilansowany.
Jeśli jednak obawiasz się o swoje zdrowie, książka nie zastąpi wizyty u lekarza i dietetyka.

Nie mam czasu, ile zajmuje przygotowywanie przepisów?

Zdecydowana większość przepisów nie zajmie Ci więcej niż 30 minut.

Czy w książce znajdę sposoby na tofu? Dotychczas mi nie smakowało.

Tak i myślimy, że tym razem się przekonasz.
Po pierwsze – znajdziesz rozdział o tym, jak oswoić tofu, co z niego możesz zrobić i w jaki sposób je przygotować.
Po drugie – w części kulinarnej masz kilka przepisów z dodatkiem tofu, np. na wegańską wersję jajecznicy, sos boloński czy… drożdżówki ze słodkim serkiem. Na pewno znajdziesz coś dla siebie!

Unikam glutenu, ile przepisów go zawiera?

10 na 79 przepisów zawiera gluten, tzn. znajduje się tam mąka pszenna lub inna glutenowa. W niektórych przepisach z powodzeniem możesz zastąpić inną (np. do naleśników). Zakładamy, że jeśli w przepisie pojawia się makaron, to wybierzesz taki, którego na codzień używasz: kukurydziany albo białkowy: z groszku, soczewicy lub ciecierzycy. Chleb do kanapki także możesz zmienić na taki, który Ci odpowiada :)

Jestem uczulona na soję, ile przepisów ją zawiera?

46 na 79, ale wiele z nich zawiera w przepisie jedynie mleko sojowe lub sos sojowy, które z powodzeniem możesz zastąpić, odpowiednio, ulubionym mlekiem roślinnym i solą.

Kocham mleko i nabiał, czy znajdę w tej książce roślinne zamienniki?

Tak! W książce znajdziesz wiele przepisów na roślinne masła i twarożki, np. z nerkowców i słonecznika, a także przepisy na sernik z kaszy jaglanej i słodkie naleśniki z twarożkiem i owocami. W części poradnikowej znajdziesz też konkrety na temat mleka roślinnego – jak zrobić je samemu, ale też które na początek najlepiej posmakuje Ci w kawie, a które dodać np. do owsianki.

Wiele razy już próbowałam przejść na weganizm i nigdy mi nie wychodziło. Co takiego jest w tej książce, że tym razem mi pomoże?

SMART VEGAN przeprowadzi Cię za rękę przez cały ten proces. Dzięki tej książce unikniesz frustracji, która towarzyszy wielu początkującym weganom. Dowiesz się, jak najprościej zastąpić produkty odzwierzęce, jak bilansować dietę, by nie chodzić głodnym i przy tym zachować zdrowie na długie lata, oraz jak rozmawiać z bliskimi, którym nie podoba się twój nowy styl życia.
To kompletny elementarz weganizmu, ale również książka kucharska z prostymi i szybkimi przepisami bez dziwnych egzotycznych składników, które zazwyczaj cechują wegańskie przepisy. A do tego na start masz 5-dniowy jadłospis opracowany przez dietetyczkę z przepisów z książki.

Czy przepisy mają policzone kalorie i makro?

Tak, w każdym przepisie masz podane
  • liczbę kalorii,
  • makro (białka, tłuszcze i węglowodany)
  • oraz czas potrzebny na przygotowanie dania.

Jak dużo jest przepisów na wegańskie wersje niewegańskich produktów i potraw?

Czasem ciężko przepis jednoznacznie sklasyfikować, ale stosunkowo dużo – znajdziesz przepisy m.in. na wegańskie masło, majonez, twarożki, spaghetti bolognese, kotlety mielone, paszteciki a la mięsne i wiele innych. Zresztą zerknij raz jeszcze na spis treści.

Czy mięsożercy zasmakują dania z tych przepisów?

Nie możemy tego zagwarantować, bo co człowiek, to inne upodobania kulinarne, ale wielu moich mięsolubnych znajomych zachwalało przepisy (a na lazanię z sosem bolońskim poderwałam mojego chłopaka, który dziś jest już moim narzeczonym :)). Również Czytelniczki pisały, że smakuje ich mięsolubnym rodzinom, więc chyba coś w tym jest :)

Czy ta książka pomoże mi nie marnować jedzenia?

Tak! Przepisy przygotowane są tak, żeby niewiele zostawało, bo w wielu z nich występują podobne produkty i to co zostanie np. z przygotowywania śniadania, możesz wykorzystać w przepisie na obiad. Pod przepisami masz podpowiedzi do czego użyć pozostałych resztek (np. otwartej puszki pomidorów).

Mam problemy z zastępowaniem niektórych składników w tradycyjnych daniach, czy ta książka mi pomoże?

Tak, w części poradnikowej masz to szczegółowo (z przykładami) wyjaśnione.

Nie lubię warzyw, czy ta książka pomoże mi wprowadzić je do diety?

Tak, w książce znajdziesz wiele smakowitych przepisów z wykorzystaniem warzyw. Warzywa podane są w atrakcyjny i smaczny sposób, np. jako faszerowane pomidory, dodatki do najpyszniejszej kanapki Scoobiego lub wegańskiej wersji sałatki Colesław.
W części poradnikowej znajduje się rozdział zatytułowany “Jak jeść więcej warzyw?”, w którym znajdziesz kilka prostych sposobów, jak tego dokonać :)

Dużo podróżuję/przebywam poza domem, czy w książce znajdę porady na ten temat?

W części poradnikowej znajdziesz sposoby na to, jak jeść wegańsko w podróży lub np. jakie zamienniki możesz zastosować. Większość przepisów możesz zabrać ze sobą do lunchboxa – samochodu, pociągu czy na rower :)

Odchudzam się, czy przepisy są bardzo kaloryczne?

W większości przepisy są przygotowane na jedną lub dwie porcje i mają standardową kaloryczność. Przykłady:
  • sałatka makaronowa z wędzonym łososiem – 305 kcal,
  • faszerowane pomidory – 899 kcal,
  • ekspresowe leczo z woka – 528 kcal (2 porcje).

Czy z przepisów z książki skomponuję pełny jadłospis np. na dwa tygodnie?

Tak, bez problemu. W książce znajdziesz 79 przepisów, a w tym przepisy na: śniadania, obiady, kolacje, do lunchboxa, na deser i specjalne okazje. Do tego na końcu książki znajdziesz ułożony przez dietetyczkę jadłospis na 5 dni. A jeżeli nie będziesz mieć czasu na samodzielne opracowania jadłospisu, możesz dokupić Wegańskie Jadłospisy z wykorzystaniem właśnie przepisów z książki.